Voetspoor Charley Toorop 7

KNRM
locatie: Erika

Reddingboot Uly. Foto: Jan de Jonge

Historie vloot & materieel


1826-1829
Reddingboot Nederlandsche Leeuw I


1911-heden
Westkapelle krijgt een mortier & wippertoestel


1992
De reddingboot Fint (type Float 500) wordt gestationeerd samen met een Unimog truck


2003
Reddingboot Uly (type Valentijn 2000) met bootwagen en Caterpillar trekker.


Stationshistorie 1824-1957
Westkapelle kreeg zijn eerste reddingboot in 1826. Deze boot kwam uit Domburg, waar sinds de oprichting van de Redding Maatschappij in 1824 geen geschikte bemanning voor de boot kon worden gevonden. In Westkapelle onderging de boot echter hetzelfde lot, zodat deze in 1829 in verwaarloosde staat werd weggehaald.
In 1911 werd in Westkapelle een lijnwerp- en wippertoestel met mortier geplaatst. De eerste redding verrichtten de redders hiermee op 6 augustus 1920. Vijf opvarenden worden gered van de op de dijk gestrande schoener Pride of the West. In 1922 werden bij Domburg zes man gered van de Hobglobin.
Het zou daarna tot 1957 duren voordat de redders weer in actie konden komen. Zij redden in de nacht van 15 op 16 maart negen mensen van de gestrande Achilles. De Achilles was een dag tevoren in de mist gestrand en weer vlot getrokken. Het schip begon toen echter te zinken, waarna de sleeptros gekapt werd. Bergingsvaartuigen trachtten de opvarenden van het slagzij makende schip te redden. Eén van de bergers viel daarbij te water en verdronk.


Stationshistorie 1957 – heden
In 1966 stond de wipperploeg nog enige tijd klaar om in te grijpen toen het vrachtschip de Benares op de dijk gelopen was. Toen brak een rustige tijd aan voor de wipperploeg.
In 1991 werd besloten om een rubberboot te stationeren in Westkapelle om vanuit de westelijke punt van Walcheren sneller hulp te kunnen bieden bij ongelukken rond de Ooster- en Westerschelde.
In 1992 werd een bemanning opgeleid en was de rubberboot Fint volledig operationeel. Nog voordat de Fint feitelijk in dienst was, werd de bemanning al ingezet bij een actie met de omgeslagen viskotter Lucky. Hierbij kwam een bemanningslid in een luchtbel terecht in de omgeslagen kotter. Door duikers is het slachtoffer toen met succes bevrijd uit het omgeslagen schip.


Tot 2003 is de Fint gemiddeld 20 keer/jaar ingezet bij verschillende acties, hoofdzakelijk voor de pleziervaart en voor sportvissers. Het beruchte Bankje van Zoutelande was vaak een plaats waar zeiljachten in de problemen raakten.
In 2001 werd besloten om een proef uit te voeren met een grotere boot van het type Harder compleet met bootwagen en truck. Deze test kreeg echter geen vervolg, maar op Valentijnsdag 2002 kwam de verheugende mededeling dat op station Westkapelle een reddingboot van het type Valentijn 2000 zou worden gestationeerd.


Juli 2002 werd begonnen met de sloop van het oude boothuis en in september werd gestart met de bouw van het nieuwe boothuis. Het materieel werd tijdelijk ondergebracht in een leegstaande garage in het dorp.
In 2003 werd gestart met de bouw van de reddingboot Uly bij de firma Habbeke in Volendam. In het voorjaar was de bouw van het boothuis afgerond, en werd het materieel weer terug verhuisd, nu naar het nieuwe onderkomen.
Op 27 september 2003 werd de Uly officieel in gebruik genomen en het boothuis geopend.

Bron: KNRM

Reddingboot Uly in zwaar weer. Foto: Jan de Jonge

Erica

Locatie: duintop bij de KNRM.

Op deze duintop hebben de Duitsers tijdens de oorlog een radarpost gebouwd, genaamd Erica. Deze naam is door de Westkappelse bevolking overgenomen. Vanaf de top heeft men een panoramisch uitzicht over Walcheren en kan men bij helder weer de Belgische kust zien. Er bevindt zich boven in het plaveisel een stenen roos, waarop kijkrichtingen en namen van dorpen en steden vermeld zijn.