Landing Westkapelle
1 november 1944
Locatie: op de zeedijk bij het museum Het Polderhuis
Herdenkingsmonument
Locatie: op de zeedijk bij het museum Het Polderhuis
Bron: http://nl.tracesofwar.com/artikel/12
Corp. Frank Himsworth was toen bijna 21 jaar oud en één van de jongste tankcommandanten in het Britse leger en landde op 10 juni 1944 met zijn eenheid op Gold Beach (Normandië). Zijn eenheid was meestal onderdeel van het 1st Canadian Army.
De landingsboot LC(T)737 die beladen was met tanks, verliet de haven van Oostende (België) op 31oktober. Hij landde opnieuw op een strand, maar nu in Westkapelle met zijn tank de “Bramble 5”(braamstruik, ook wel Flail tank en door de bemanning “de krab” genoemd). De Bramble 5 was de tweede tank die op Westkapelle landde.
Tijdens de landing raakte de tank zodanig beschadigd dat er onderin de tank een laag water ontstond en hierdoor onbruikbaar geworden was. De munitie werd vanuit de tank overgeladen in een amfibievoertuig voor troepentransport. Door zijn zware belasting zakte het voertuig steeds dieper in de modder. Uiteindelijk reed het voertuig op een mijn wat een enorme explosie veroorzaakte. Himsworth raakte hierbij gewond en werd in Vlissingen behandeld aan zijn verwondingen, om daarna naar Breskens te worden overgebracht.
Terugkijkend op de oorlogsjaren zegt Himsworth het volgde:
Voor ons was het makkelijker dan voor de Nederlanders. Wij moesten vechten, maar wij hadden genoeg te eten en onderdak. Ons land was niet bezet. Het moet vreselijk zijn geweest. Wij deden gewoon ons werk. In 1999 hoorde de Himsworth over een reünie in Westkapelle en besloot om er bij aanwezig te zijn.Op de reünie werd er gesproken over de acties van een Sherman tank op de dijk. Na de bijeenkomst ging Himsworth een kijkje nemen op de betreffende dijk van Westkapelle. Eenmaal aangekomen bij de tank ontdekte hij aan de achterzijde van de tank het opschrift “Bramble 5”. De koperen plaat bij de tank bevestigde zijn vermoeden. Na ruim 50 jaar stond hij weer naast zijn tank waarmee hij onderdeel van de bevrijding van Westkapelle was.
Bron: http://nl.tracesofwar.com/artikel/12
‘Flail’(vlegel)tank van de 79th Armoured Division (1st Lothians & Border Horse) verbonden aan de 56nd (Lowland) Division. Ingezet bij de geallieerde landing van de Royal Marine Commandos op 1 november 1944 in Westkapelle.
Aan wal gekomen uit de landingsboot LCT 737 (Bramble) en overspoeld bij vloed halverwege de Zuidstraat in de nacht van 1 op 2 november 1944. Na de oorlog deels gesloopt – gered en als
monument op de Zeedijk geplaatst als dank en eerbetoon aan onze bevrijders.
Technische beschrijving:
Sherman V (M4A4) uitgerust met 75mm kanon en apparatuur om mijnen onschadelijk te maken.
Aangedreven door een 30 cilinder USA9Chrysler motor van 425 pk.
Totaal gewicht: 40 ton.
Lengte 6 tot 8 meter (incl. Flail).
Breedte 2,5 tot 3 meter (incl. Flail).
Hoogte 3 meter.
Molensteen
Locatie: op de zeedijk bij het museum Het Polderhuis
Tot aan het bombardement door de geallieerden in oktober 1944 telde Westkapelle drie molens. De Noorman aan de oostkant van het dorp, De Roos aan de zuidkant en de Prins Hendrik aan de westkant. Van deze laatste molen is de molensteen op de dijk afkomstig. Gebouwd in 1773. Molentype: ronde stenen molen; zgn. grondzeiler.
Op deze ansichtkaart staat de Prins Hendrik in volle glorie te schitteren op de zee dijk van Westkapelle. Het was een geliefd object voor kunstschilders; veelal met meisjes in klederdracht op de voorgrond.
Ingekleurde tekening van Denis Galloway omstreeks 1915. Op de
achtergrond de dijkmolen Prins Hendrik.